“Ik heb een verkeerde keuze gemaakt”


Erwin Koeman is sinds gisteren geen trainer van FC Utrecht meer

Het rommelt in de Domstad. Na een succesvol seizoen leek het geluk FC Utrecht weer toe te lachen. Maar vijf maanden na het aantreden van Erwin Koeman, houdt de trainer het weer voor gezien. “Ik moet vaststellen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt.”

Het goede begin van de relatie tussen Koeman en het bestuur van FC Utrecht leek een uitstekende basis om door te bouwen op de solide basis die het vorige seizoen werd gelegd. Ook al kende de club een uittocht van de beste spelers: Mertens en Strootman naar PSV, Vorm naar Swansea City, Van Wolfswinkel naar Sporting Portugal, Cornelisse naar FC Twente en Silberbauer naar Young Boys.

Er werden drie nieuwe aankopen gedaan, allen van Zweedse komaf, die de verkochte spelers moesten doen vergeten. En met de nieuwe trainer Koeman en een rijke geldschieter zou FC Utrecht de stijgende lijn vasthouden. Alles wees erop dat de club uit de Domstad een zonnige toekomst tegemoet zou gaan.

Gepasseerd
Maar de eerste scheurtjes verschenen al zo snel, dat het toen al duidelijk werd dat Koeman’s positie niet lang houdbaar zou blijven. Buiten medeweten van de nieuwe trainer werd Rodney Sneijder van Ajax gehaald. In principe niets mis mee, en als hij de helft van de voetbalgenen van zijn broer heeft dan kan hij als een absolute topaankoop voor FC Utrecht bestempeld worden. Als men de trainer eerst had geraadpleegd, of tenminste op voorhand had ingelicht.

Maar dat gebeurde niet, waardoor het bij de presentatie van Rodney Sneijder aan de pers duidelijk werd dat de verhoudingen binnen de club al geheel verstoord waren. Het gezicht van Koeman bij de presentatie sprak onverhulde walging en woede. Hoe kon men, nadat werd gezegd dat Koeman de club verder omhoog zou stuwen, hem dit aandoen?

Oude logo van FC Utrecht

Koemans verklaring
Maar zowel FC Utrecht als Koeman zeiden gisteren bij bekendmaking van het nieuws dat de situatie rondom Rodney Sneijder niet de aanleiding was voor de breuk. Koeman: “Ik vind de werkomstandigheden op FC Utrechts trainingscomplex Zoudenbalch niet goed genoeg. Daardoor zat ik niet meer in mijn vel.”

“Ik neem mezelf kwalijk dat ik zelf vooraf niet beter heb geinformeerd naar de omstandigheden op Zoudenbalch. Ze passen niet bij mijn manier van werken. Ik moet vaststellen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt. Ik ben Erwin Koeman en ik wil graag Erwin Koeman blijven, dat betekent dat ik in mijn werk geen concessies doe.”

“Ik miste rust, veiligheid en privacy op het complex. Alles liep door elkaar heen, ik had niet eens een eigen werkkamer en kon niet onder vier ogen met mijn spelers praten. Van een club met ambities had ik meer verwacht. Ik had hier de rest van het jaar kunnen blijven zitten voor het salaris, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik heb het gewoon niet naar mijn zin.”

Einde en begin
Het heeft er alle schijn van dat Koeman zich niet langer op zijn gemak voelde na het debacle met Rodney Sneijder. En dat daarna de kleinste minpuntjes hem voorkwamen als onoverkomelijkheden. En dat is begrijpelijk, want als het bestuur het vertrouwen van de trainer schaadt, ontstaat er een corrupte werksfeer waarin mensen elkaar niet meer kunnen of willen vertrouwen.

Algemeen-directeur Wilco van Schaik noemde Erwin Koeman gisteren een ‘uniek mens’. Volgens hem heeft FC Utrecht twee jaar geleden al onderzocht of het trainingscomplex kon worden uitgebreid en verbeterd. Maar dat er financieel simpelweg niet in.

Koeman heeft dus na vijf maanden gekozen voor zijn eigen eer, en heeft de deur bij FC Utrecht gisteren definitief achter zich dicht gedaan. Het is te hopen dat het bestuur een trucje a la Rodney Sneijder niet nog een keer uithaalt, want dan zet het zichzelf definitief buitenspel. Erwin Koeman zal worden opgevolgd door zijn assistent bij FC Utrecht, Jan Wouters.

Een gedachte over ““Ik heb een verkeerde keuze gemaakt”

Plaats een reactie