Persgroep neemt VNU Media over


depersgroep
De Persgroep (waar onder meer Het Parool, Trouw, AD, de Volkskrant en Q-music onder vallen) neemt VNU Media over. Dat meldt het Vlaamse mediabedrijf vanochtend.

VNU Media bestaat uit onder meer de carrière- en vacaturesites Nationale Vacaturebank en Intermediair en technologiesite Tweakers.

christianvanthillo
Eigenaar van De Persgroep, Christian van Thillo

De Persgroep zegt met de overname de grip op de Nederlandse en Belgische vacaturemarkt te willen verstevigen. Alle activiteiten op dit gebied worden ondergebracht bij een nieuwe onderneming met de naam VNU Vacature Media. Men ziet perspectief in het samenvoegen van de vacaturemarkten in België en Nederland – ‘een gezamenlijke bevolking van 24 miljoen Nederlandstaligen’.

Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep, zegt over Tweakers, dat ook binnengehaald wordt:

“[Daarmee] halen we bovendien een snelgroeiende site in huis die toonaangevend is in de markt van ICT en consumenten elektronica. We zijn trots dat we dit mogen doen. VNU Media is een schitterende toevoeging aan ons portfolio in Nederland en België.”

Bron: NRC Handelsblad

NRC Media maakt weer winst en Telegraaf Media Groep heeft forse winstdaling


nrc
NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next, heeft in 2011 winst gemaakt. Vorig jaar leed het bedrijf nog verlies. Beide titels zagen voor het eerst in jaren ook hun betaalde oplagen stijgen. De winst over 2011 bedraagt 4,7 miljoen euro. In 2010 leed NRC Media nog een verlies van 1,6 miljoen, met name door een reservering van 5 miljoen voor een reorganisatie. De directie heeft vandaag de jaarcijfers bekendgemaakt.

NRC Media keert zijn aandeelhouders 12,5 miljoen euro dividend uit: volgens directie en eigenaren kan het bedrijf toe met een lagere ‘financiële buffer’ dan bij de overname in 2010 nodig leek. NRC Media is eigendom van investeringsmaatschappij Egeria en mediaondernemer Derk Sauer.

In 2011 haalde NRC Media een omzet van 116 miljoen euro. Het jaar ervoor was dat 92 miljoen euro, verdiend in ruim tien maanden sinds de overname op 18 februari 2010. Net als 2010 was 2011 voor alle kranten, ook die van NRC Media, economisch gezien „een moeilijk jaar”, schrijft de directie in een toelichting bij de jaarcijfers. De advertentiebestedingen stonden onder druk door de slechte economische situatie. De omzet uit abonnementen en losse verkoop steeg wel, door hogere oplagen en duurdere abonnementen. Ook het bezoek aan de websites van de dagbladen en de verkoop van de webwinkels namen toe.

Ook groei voor VK, maar oplage populaire kranten gedaald
NRC Handelsblad zag in 2011 zijn betaalde oplage stijgen, met 0,6 procent naar 187.000 kranten per dag. Ochtendblad nrc.next steeg 5 procent naar bijna 74.000 exemplaren. Dat meldde het oplage-instituut HOI deze week. Ook de Volkskrant zag zijn betaalde oplage groeien, met 0,5 procent naar 236.000 stuks. De populaire kranten daarentegen verloren betalende lezers. Het AD daalde 1,9 procent naar 392.000 stuks. De Telegraaf daalde 7,4 procent naar 543.000, onder meer doordat de grootste krant van Nederland is gestopt met goedkope proefabonnementen.

Telegraaf Media Groep (TMG) meldde vandaag dat het last blijft houden van de zwakke advertentiemarkt. De cijfers over het eerste kwartaal laten een daling zien van het bedrijfsresultaat (voor belastingen en andere posten) van 12,5 miljoen naar 7,5 miljoen euro. De omzet bleef stabiel op 137 miljoen euro.
NRC Media in 2011 in teken van reorganisatie

Voor NRC Media stond 2011 onder meer in het teken van een reorganisatie. Die ging ten koste van circa dertig banen. Eind 2011 telde het bedrijf 317 voltijdbanen, tegenover 338 eind 2010. In 2011 boekt de uitgeverij nog een reorganisatievoorziening van 1 miljoen euro. Eind 2012 verhuist NRC Media van Rotterdam Alexander naar het Rokin in het centrum van Amsterdam. Het bedrijf heeft 8 miljoen euro gereserveerd voor de verbouwing van het nieuwe pand. Aan het Rokin opent NRC Media onder meer een grand café.

Andere medianieuws

telegraaf

De winst van de Telegraaf Media Groep (TMG) is in het eerste kwartaal van dit jaar met veertig procent gedaald. De kosten van het bedrijf stegen terwijl de opbrengsten van advertenties verder terugliepen, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

De instortende advertentiemarkt levert TMG het volgende op:
De advertentie-inkomsten voor TMG zijn in de eerste drie maanden van dit jaar met 8,1 procent gedaald
De ebitda, een maatstaf voor de brutowinst, daalde daardoor met veertig procent naar 7,5 miljoen euro.
Door de acquisitie van de Franse Megastar Groupe stegen de opbrengsten nog wel met een half procent naar 137,7 miljoen euro.
In totaal verdiende het concern 4,6 miljoen euro minder aan advertenties dan in dezelfde periode een jaar eerder. Die inkomsten bedragen nu 52,4 miljoen euro.
Huis-aan-huis-bladen zagen grootste daling advertentie-inkomsten

Bij huis-aan-huis-bladen was de daling van de advertentie-inkomsten met 16,5 procent het grootst.
Bij regionale dagbladen liepen de inkomsten met 13,7 procent terug, en bij landelijke kranten met 6,7 procent.

De reclame-inkomsten uit radio stegen juist met 4,6 procent. Ook de oplage-inkomsten namen door de overname in Frankrijk met 7,4 procent toe naar 70,6 miljoen euro.

TMG geeft toe dat de positie van Hyves in Nederland onder druk staat. Door de concurrentie van ‘Amerikaanse partijen’ zijn de bezoekersaantallen van de site gedaald. Ondanks de druk op de opbrengsten heeft Hyves in het eerste kwartaal nog wel groei gerealiseerd in de online activiteiten.

Bron: NRC Handelsblad

Journalist en schrijver Gerard van Westerloo overleden


gerard1
Journalist en schrijver Gerard van Westerloo is gisteren aan een hartstilstand overleden. Dat heeft zijn familie vandaag laten weten, meldt de Amsterdamse zender AT5.

Geard van Westerloo is 69 jaar geworden. Hij was van 1972 tot 1997 redacteur van Vrij Nederland. In 2004 was hij als ad-interim hoofdredacteur betrokken bij de reorganisatie van het blad. Volgens de huidige hoofdredacteur van Vrij Nederland, Frits van Exter, was Van Westerloo “een reden om journalist te willen worden”.

Frits van Exter: Gerard van Westerloo, 25 jaar @vrij_nederland en nog veel meer, is overleden. Hij was een reden om journalist te willen worden.
Frits van Exter: Van Westerloo: ‘De vrije pers maakt fouten. Daar heeft de overheid hinder van. Maar (…) echt wakker ligt ze van de goede journalistiek.’

gerard2

In een interview in Dagblad Trouw, zo’n twee jaar geleden, zei Van Westerloo dat hij zelf ook wel content was over zijn journalistieke carrière. Van Westerloo:

“Het klinkt gek om zoiets over jezelf te zeggen, maar ik vind dat het me redelijk is gelukt om in het journalistenvak een eind te komen. Ik heb een paar boekjes geschreven – zowel over politieke als over persoonlijke onderwerpen – en ik heb zowel bij Vrij Nederland als bij De Groene Amsterdammer interessante banen gehad. Ik wil niet zelfgenoegzaam klinken, maar ik geloof niet dat het een mislukt leven is geweest.”

In 1997 en 1998 was Van Westerloo hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer. Ook was hij verbonden aan het maandblad M van NRC Handelsblad.

Namens de hoofdredactie van NRC Handelsblad zegt adjunt-hoofdredacteur Joost Oranje:

“Gerard van Westerloo was vooral een briljant reporter, een verslaggever in de meest letterlijke zin van het woord. Zijn stukken in het maandblad M van NRC waren van uitzonderlijke klasse: artikelen die de tijdgeest schetsten, of het nu om het portret van de toenmalige PvdA-fractie onder Melkert ging, over de Eerste Kamer of over de kippenindustrie. En veel langer geleden waren zijn stukken over ‘Het legergroene Suriname’ geweldig, over de periode vlak na de machtsovername van Bouterse. Hij had een scherp, analyserend oog en wist het ook nog heel mooi op te schrijven. Als je een stuk van hem had gelezen, dacht je vaak: zó moet het. Een voorbeeld voor veel journalisten.”

Op Twitter reageren collega’s op de dood van Van Westerloo:

Jan Kuitenbrouwer: Een journalistiek zwaargewicht ging heen. Gerard van Westerloo (1943-2012). Adios, hombre.

Yves Desmet: Gerard van Westerloo overleden. Even niet goed van. Altijd groot voorbeeld geweest.

Ware Verhalen: Gerard van Westerloo, lid van ons Comité van Aanbeveling, is overleden. We zijn hem dankbaar voor de steun die hij onze stichting gaf.

Bron: NRC Handelsblad

Persvrijheid in de wereld voor het eerst in acht jaar stabiel


De persvrijheid in de wereld is stabiel. Het is voor het eerst in acht jaar dat de persvrijheid niet kleiner is geworden, blijkt uit een vandaag verschenen rapport (pdf) van Freedom House.

De stabiele persvrijheid is grotendeels te danken aan de Arabische Lente. In landen als Tunesië, Egypte en Libië kon de pers door de val van autoritaire leiders bloeien. Maar in andere landen is de persvrijheid als gevolg van de Arabische Lente juist verkleind. China en landen in Afrika en het Midden-Oosten censureerden nieuws over de opstanden. Regimes die de Arabische Lente in hun eigen land willen onderdrukken, maken zich schuldig aan ‘ernstige intimidaties’, meldt het rapport.
Minder persvrijheid in de VS

Zoals gewoonlijk scoren westerse democratieën het best wat betreft persvrijheid, maar de Verenigde Staten zijn gezakt. Dat komt door de harde aanpak van journalisten die verslag deden van de Occupy-protesten op Wall Street. In het rapport (pdf) van Reporters Without Borders uit januari, zakten de VS al van de twintigste naar de zevenenveertigste plek op de wereldranglijst voor persvrijheid.

In Birma, dat een democratische koers is ingeslagen, is de persvrijheid toegenomen. Ook Italië is het beter gaan doen door het aftreden van premier en mediamagnaat Silvio Berlusconi, al is het nog wel het enige land in West-Europa dat slechts gedeeltelijk vrij is. Chili en Hongarije hebben in plaats van een vrije pers nu nog slechts een gedeeltelijk vrije pers.

In 66 van de 197 onderzochte landen is de pers volgens Freedom House vrij, in 72 landen gedeeltelijk vrij en in 59 landen niet vrij. In acht landen is het rampzalig slecht gesteld met de persvrijheid. Dat zijn Wit-Rusland, Cuba, Equatoriaal Guinea, Eritrea, Iran, Noord-Korea, Turkmenistan en Oezbekistan.

Het in de VS gevestigde Freedom House doet onderzoek naar en zet zich in voor democratie, politieke vrijheid en mensenrechten. Het rapport verschijnt twee dagen voor de internationale dag van de persvrijheid, die in Nederland plaatsvindt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Daarbij zal onder andere worden ingegaan op slechte positie van de pers in Latijns-Amerika.

In het Midden-Oosten en Noord-Afrika is slechts twee procent van de pers vrij. De overige statistieken staan hier.

VJ Movement: Mexico voert dodenlijst van journalisten aan


Mexico is een gevaarlijk land voor journalisten. Met 10 moorden in 2011 voert Mexico, volgens het International Press Institute, de dodenlijst aan.

Afgelopen vrijdag werd het gevaar bekrachtigd met de moord op de journalist Regina Martinez in Xalapa (Mexico). De journalist werd thuis overvallen en vermoedelijk gewurgd. Met een straatprotest in Veracruz, afgelopen zaterdag, probeert Mexico de aandacht te krijgen voor dit probleem.

Namens de Verenigde Naties onderschrijft de secretaris generaal, Ban Ki-moon, de dreiging. Hij schrijft op de site van de VN dat oude en nieuwe media veel vrijheden geeft maar ook een hoge prijs kent. Ki-moon: ‘Deze journalisten mogen we niet vergeten en hun moordenaars mogen niet ongestraft blijven’. Op vele plaatsen in de wereld wordt hier op 3 mei bij stil gestaan op de Dag van de Persvrijheid.

In Nederland staan wij stil bij de dag van de persvrijheid in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De oprichters van VJMovement (Thomas Loudon en Arend Jan van den Beld) zullen het publiek aan de hand van een serie video’s, een beeld geven over de persvrijheid in Latijns Amerika.

De onderstaande video is een onderdeel van de serie die zal worden getoond.

Klik in de video op cc voor ondertiteling.

Bron: NRC Handelsblad

Raad voor de Journalistiek geeft Hero Brinkman gelijk


De Raad voor de Journalistiek geeft Hero Brinkman gelijk met zijn in januari dit jaar ingediende klacht tegen Elsevier. Het toenmalige PVV-Kamerlid vond dat het weekblad hem onheus had bejegend door in een commentaar te suggereren dat hij dreigementen zou hebben geuit tegen René Boender, die de Arondéuslezing zou houden.

Inmiddels heeft Brinkman zich losgemaakt van de PVV-fractie in de Tweede Kamer, maar bezet hij nog steeds zijn zetel.

Volgens de Raad wordt in het commentaar een beeld van Brinkman gecreëerd dat hij de bedreigende telefoongesprekken naar Boender niet erg lijkt te vinden, dat hij een ‘twitter-knokploegje’ wel handig vindt en dat hij via dreigementen zijn politieke doelen nastreeft.

De volledige aanklacht van Hero Brinkman is hier te lezen.

Elsevier had volgens de Raad voorafgaande aan het schrijven van het commentaar eerst Brinkman zijn mening over dit beeld moeten vragen. Door dit niet te doen, heeft Elsevier ‘de grenzen overschreden van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is’.

Wederhoor
Hoofdredacteur Arendo Joustra van Elsevier feliciteert Brinkman met de uitspraak, maar stelt tegelijk dat de Raad elke relatie met de werkelijkheid heeft verloren. ‘Geen commentator past eerst wederhoor toe voordat hij zijn commentaar schrijft. Politici mogen hard worden aangepakt en bij de rechter zou Brinkman dan ook geen enkele kans maken. Terecht nemen steeds meer media de Raad niet meer serieus.’

Joustra: ‘Kern van de klacht is dat Elsevier Brinkman zou associëren met geweld. Blijkbaar zien Brinkman en de Raad niet het verschil tussen een echte knokploeg en een twitter-knokploegje, het woord dat wij hebben gebruikt.’ Overigens blijven we vinden dat Brinkman zijn volgelingen direct tot de orde had moeten roepen toen bleek dat Boender werd bedreigd.’

Bron: Elsevier

Directeur Wereldomroep kan met meer dan miljoen euro vertrekken


Jan Hoek kan bij zijn vertrek als algemeen directeur van de Wereldomroep meer dan één miljoen euro incasseren. Dat melden bronnen binnen de Wereldomroep aan NRC Handelsblad. Voor zover bekend gaat het om de hoogste vertrekpremie ooit bij de publieke omroep.

wereldomroep

De Wereldomroep moet van het kabinet drastisch reorganiseren en bezuinigingen. Het jaarlijkse budget daalt van 46 naar 14 miljoen euro. Van de 350 werknemers worden er 270 ontslagen. Voor het personeel dat weg moet, is met de bonden een sociaal plan overeengekomen.

Jan Hoek (55) is een van de werknemers die vertrekt. Volgens de raad van toezicht van de Wereldomroep werkt hij enkel nog lopende zaken af. Zoals alle werknemers kan Hoek een beroep doen op het sociaal plan. Een berekening leert dat hij dan zo’n half miljoen euro mee kan krijgen. Maar het vertrek van Hoek gaat mogelijk meer kosten omdat hij een aparte regeling heeft.
Hoek wil nog niet zeggen of hij van vertrekregeling gebruik wil maken

Bij zijn aanstelling als financieel directeur in 1995 is geregeld dat Hoek een premie kan krijgen bij onvrijwillig vertrek. Toen hij in 2005 algemeen directeur werd, is dat opnieuw vastgelegd door de toenmalige voorzitter van de raad van toezicht, oud-minister Hans van den Broek. Het levert Hoek nu meer dan één miljoen euro op als hij opstapt. Hoek ontkent noch bevestigt het bedrag. Hij zegt: “Als er in het verleden afspraken zijn gemaakt die tot rechten kunnen leiden in de toekomst, dan ligt het ook in de toekomst of die rechten worden aangesproken.”

De voorzitter van de raad van toezicht, Bernard Bot, wil niet reageren. Van den Broek was niet bereikbaar.
Riante vertrekregelingen in publieke sector liggen al jaren onder vuur

De raad van toezicht zoekt inmiddels een opvolger voor Hoek die de nieuwe, afgeslankte Wereldomroep gaat leiden. Vanaf volgend jaar valt de omroep onder het ministerie van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking. Dan richt de Wereldomroep zich via internet enkel nog op de verspreiding van het vrije woord en het aanbieden van onafhankelijke informatie aan mensen in landen zonder vrije pers.

Riante vertrekvergoedingen in de (semi) publieke sector, zoals de publieke omroep, wekken bij de politiek al jaren ergernis op. Op aandringen van de Tweede Kamer heeft het kabinet afspraken over vertrekpremies aan een maximum gebonden. Maar de nieuwe Wet Normering Topinkomens, die nog voor advies bij de Raad van State ligt, geldt bij inwerkingtreding alleen voor nieuwe afspraken. De regeling van Jan Hoek wordt hierdoor niet aangetast.

Bron: NRC Handelsblad