PSYCHE | De impact bias: hoe makkelijk we vooraf emotionele reacties overschatten


De impact bias is een van de redenen waarom we zo slecht kunnen inschatten hoe toekomstige gebeurtenissen ons emotioneel zullen beroeren. Of eigenlijk is de impact bias onze neiging om onze emotionele reactie op toekomstige gebeurtenissen te overschatten.

Bron: healthyandeducated.com

Bron: healthyandeducated.com

Onderzoek toont namelijk aan dat we ons niet zo slecht voelen als we op voorhand hadden gedacht wanneer dingen verkeerd gaan. Tegenovergesteld voelen we ons niet gelukkig als we hadden verwacht wanneer dingen goed gaan. Er zijn afwijkingen: mensen met een slecht humeur zien de toekomst vaak realistischer in. Maar dit zijn spaarzame uitzonderingen op de regel.

Studies hebben uitgewezen dat:

– Twee maanden na het beëindigen van een relatie mensen niet zo ongelukkig zijn als ze hadden verwacht.
– Sportliefhebbers doorgaans niet zo blij zijn als verwacht wanneer hun team wint.
– Academici overschatten hun blijdschap wanneer ze aanstelling aan de universiteit krijgen en overschatten ook hun ongelukkigheid wanneer ze die aanstelling mislopen.

Dit onderzoek toont tevens aan dat mensen niet alleen de intensiteit van hun emotionele reactie overschatten maar ook de duur ervan.

Oorzaak van de impact bias

De impact bias is een betrouwbare bevinding, dus waarom vindt dit dan plaats? Wilson en Gilbert (2005) vonden twee belangrijke oorzaken:
– Referentie-effect: Wanneer mensen denken aan de impact van toekomstige gebeurtenissen zijn de geneigd om alle andere dingen die in hun leven spelen te vergeten. De realiteit is dat dat ene evenement waarover we emotioneel speculeren overschaduwd kan worden door allerlei andere gebeurtenissen die op datzelfde moment spelen. We vergeten voor het gemak dat de toekomst andere gebeurtenissen kan bevatten die we niet kunnen voorspellen. Sommige daarvan zijn positief, andere negatief.
– Sense-making (betekeniscreatie) : waarmee in dit geval het betekenis geven aan toekomstige ervaringen wordt bedoeld. Mensen hebben de natuurlijke neiging om de gebeurtenissen die ze meemaken te rationaliseren. Wanneer er iets slechts voorvalt voelen we ons in eerste instantie ongelukkig, maar gaan we daarna direct op zoek naar onderliggende redenen voor die gebeurtenis die ons negatief doet voelen. Wanneer we deze reden(en) hebben vastgesteld, voelen we ons direct al iets beter. Negatieve gebeurtenissen die we kunnen voorspellen en welke onderhevig zijn aan rationele verklaringen zijn lang niet zo eng als willekeurige, onverklaarbare negatieve gebeurtenissen, Helaas werkt datzelfde proces ook bij positieve gebeurtenissen: wanneer we deze rationaliseren reduceren we de impact die ze op ons hebben.

Zowel het creëren van betekenis als wel onze neiging tot het referentie-effect vinden waarschijnlijk onbewust plaats. Of tenminste ten dele onbewust. En dientengevolge realiseren we ons maar zelden dat we toevlucht nemen tot een van deze methodes.

Hoe kun de impact bias corrigeren?

Dat kan erg moeilijk zijn, als je je bedenkt dat deze processen op zijn minst ten dele onbewust plaatsvinden. Maar er is bewijs dat toch naar twee opties wijst. Wanneer je de emotionele impact van een toekomstige gebeurtenis gaat inschatten:

– Denk aan alle andere gebeurtenissen die in de toekomst zullen plaatsvinden: daarmee vergroot je bewust je blik op de toekomst
– Onthoudt dat je iedere gebeurtenis al snel zult rationaliseren, waarmee je de emotionele impact op jouzelf al direct reduceert. Dit is goed nieuws voor negatieve gebeurtenissen, maar minder goed voor de positieve. Om meer plezier te voelen, probeer je gewoon zo lang mogelijk het mysterie in stand te houden.

Referentie: Wilson, T. D., & Gilbert, D. T. (2005). Affective Forecasting: Knowing What to Want. Current Directions in Psychological Science, 14(3), 131-134.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s