PSYCHE | Social media als emotie beheersing


Copyright: slate.com

Copyright: slate.com

Mensen die ongelukkig zijn brengen de meeste tijd door op social media met het zoeken naar mensen die het nog slechter hebben dan zij, zo wijst een nieuwe studie uit. Dit gaat dus in tegen de gebruikelijke gedachte dat mensen social media gebruiken om te zoeken naar vrolijke, opbeurende zaken. Dit komt voort uit het feit dat onszelf vergelijken met anderen een krachtig effect heeft op onze gevoelens – al hangt het af van onze motivatie.

Opwaartse vergelijkingen – kijken naar hen die het beter doen – kunnen een voordelig effect hebben wanneer we in een goede of gelukkige stemming verkeren. Wanneer we ongelukkig zijn, kunnen opwaartse vergelijkingen zeer negatieve gevolgen voor onze gemoedstoestand hebben.

Benjamin Johnson, mede-auteur van de studie, zegt hierover:
“Mensen hebben de eigenschap om te bepalen hoe zij social media gebruiken. Over het algemeen kijken de meeste van ons naar de positieve punten. Maar als je kwetsbaar of ongelukkig bent, kijk je naar mensen die een slechte dag hebben of naar mensen die zich simpelweg niet op een positieve manier kunnen presenteren. Dit doe je enkel om jezelf een beter gevoel te geven, om zo gelukkiger te worden.”

Deze conclusies zijn gebaseerd op een studie waarbij 168 proefpersonen aan mee werkten. Deze 168 mensen werd een gelukkige of ongelukkige gemoedstoestand aangepraat. Door ze ofwel te complimenteren met hun deelname en betrokkenheid, ofwel door deze deelname of betrokkenheid te laken (Johnson & Knobloch – Westerwick, 2014).

Daarna werd de proefpersonen gevraagd om een nieuwe social networking site genaamd SocialLink te beoordelen. Deze site had acht profielen online staan, waarvan sommigen aantrekkelijker en succesvoller oogden dan andere. Dit is wat de deelnemers zagen:

sociallink

De gezichten van de mensen waren bewust onherkenbaar gemaakt, zodat hun uiterlijk niet van invloed kon zijn op een eventuele uitkomst in het onderzoek (een knap iemand die een onsuccesvolle beschrijving krijgt klopt volgens onze eerste reactie niet). De proefpersonen werd dan ook uitdrukkelijk verzocht af te gaan op het ‘hart’ en het ‘dollar’ teken onder de foto. Het ging om generieke profielen welke nauwelijks van elkaar te onderscheiden waren.

Uit de resultaten bleek dat mensen hoofdzakelijk keken naar profielen van mensen die zowel succesvoller als aantrekkelijker waren ingeschaald. Maar zij die in een negatieve stemming verkeerden, brachten meer tijd door met het kijken naar de profielen van de minder succesvolle en minder aantrekkelijke mensen.
Silvia Knobloch-Westerwick, de andere auteur van het onderzoek zegt:
“Als je een boost in zelfvertrouwen nodig hebt, zul je hoe dan ook gaan kijken naar mensen die het slechter hebben dan jij. Je zult waarschijnlijk niet gaan kijken naar mensen die net promotie hebben gekregen, of die net zijn getrouwd. Een van de grootste voordelen van social media is dat mensen zelf kunnen bepalen wie zij bekijken, en dus onbewust hun stemming kunnen verbeteren.”

Vind ik leuk!

Copyright afbeelding: CollegeDegrees360 & Johnson & Knobloch-Westerwick.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s