#PSYCHE | Tien manieren om dementie tegen te gaan


Alzheimer is een ouderdomsziekte welke steeds meer slachtoffers maakt. Naar verwachting zijn er in de VS in 2050 ongeveer even zoveel mensen als er nu in Nederland wonen die Alzheimer hebben. Het is de meest bekende vorm van dementie en de eerste symptomen zijn hiaten in het korte termijn geheugen, verdwaald raken en problemen hebben met het vinden van woorden.

Later kan het leiden tot stemmingsveranderingen, verwarring, verlies van het lange termijn geheugen en terugtrekken van familie en vrienden. Hoewel er geen remedie is tegen deze slopende ziekte, zijn er diverse factoren in de stijl van leven en het eetpatroon welke geassocieerd zijn met het tegengaan van dementie.

1. Houdt het brein actief
Traditioneel tijdverdrijf als kaarten en puzzelen kunnen bijdragen aan een toename in het breinvolume, volgens nieuw onderzoek dat gepresenteerd werd tijdens de Alzheimer Association International Conference 2014.
In het onderzoek werden 329 mensen van middelbare leeftijd ondervraagd om te zien hoe cognitief actief ze zijn (er werd ook een hersenscan gemaakt): hoeveel spellen spelen ze, hoeveel boeken lezen ze, hoe vaak gaan ze naar een museum etc.. De resultaten toonden dat mensen die in verhouding veel spellen spelen een groter breinvolume hebben.
Hoofdonderzoekster Stephanie Schultz, zegt hierover:
“Onze bevindingen stellen dat individuen die zich regelmatig cognitief stimuleren, met name activiteiten als puzzelen en kaarten daarmee een basis leggen om dementie tegen te gaan. Ze maken de hersenfuncties die vaak als eerste ten prooi vallen aan dementie sterker en meer weerbaar.”

2. Probeer cynisme te vermijden
Mensen die sterk geneigd zijn de wereld cynisch te bekijken, hebben een grotere kans op dementie. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat werd gepubliceerd in het medische tijdschrift Neurology. Tijdens het onderzoek, uitgevoerd in Finland, werd van 1449 personen onderzocht hoe cynisch ze zijn. Ze kregen vragen en stelling zoals:
– “Ik denk dat de meeste mensen liegen om vooruit te komen in het leven”
– “Het is veiliger om niemand te vertrouwen”
– “De meeste mensen zullen oneerlijke redenen gebruiken om te profiteren, in plaats van dat ze eerlijk zijn en geen voordeel behalen”
Acht jaar later werden deze mensen nogmaals onderzocht en bleek dat mensen die van nature cynisch waren tot drie keer toe meer kans maakten op dementie.

3. Neem vitamine E
Twee recente studies toonden aan dat er solide bewijs is dat vitamine E zowel Alzheimer als geheugenproblemen die gerelateerd zijn aan leeftijd tegengaan (Dysken et al., 2014 en Mangialasche et al., 2013).
Dr. Mary Sano, auteur van een van de twee onderzoeken, verklaart:
“Ons onderzoek toont aan dat vitamine E de progressie van functionele verval met 19% per jaar vertraagt. Dit vertaalt zich in een 6,2 maanden voordeel ten opzichte van placebo.”
De overige auteurs zijn het met Dr. Sano eens dat vitamine E moet worden aangeraden door doktoren en geneeskundigen als preventiemiddel.
De tweede studie in Finland toonde aan dat hogere niveaus vitamine E in het bloed bescherming biedt tegen geheugenverlies en andere geheugen gerelateerde aandoeningen.

4, 5, 6, 7 en 8. De vijf grote levensstijl factoren
De vijf grote levensstijl factoren ken je ongetwijfeld, zeker in relatie tot hartziektes.

4. Regelmatig sporten
5. Niet roken
6. Houdt voor een laag lichaamsgewicht
7. Eet gevarieerd en gezond
8. Drink alcohol in beperkte mate

Een studie welke maar liefst 35 jaar (Elwood et al., 2013) besloeg toonde aan dat mensen die minsten vier van deze vijf regels trouw volgden maar liefst 60% lagere kans had op dementie en cognitief verval.
Voor wie slechts één regel kan (of wil) volgen, reduceert de kans op dementie nog altijd met 25%. Waarmee wel moet worden aangemerkt dat sporten veruit de belangrijkste bijdrage levert in het tegengaan van cognitief verval en dementie.
Dr Doug Brown, van de Alzheimer’s Society, had het volgende over de studie te zeggen:
“We weten nu al enige tijd dat wat goed is voor je hart ook goed is voor je hoofd. Deze studie benadrukt dat eens te meer. Door gezond te leven kunnen we de kans op de ontwikkeling van dementie significant verkleinen.”

9. Neem vitamine D
Er komt nog een vitamine terug in deze lijst, namelijk vitamine D. Wie een laag niveau vitamine D in zijn lichaam heeft, heeft met het ouder worden een steeds grotere kans op Alzheimer en dementie, zo wees recent onderzoek uit (Littlejohns et al., 2014). Uit het onderzoek, gepubliceerd in Neurology, bleek dat proefpersonen, die al in meer of mindere mate dement waren, met lage niveaus vitamine D 53% sneller aftakelden. Onder de proefpersonen die al echt zwaar toegetakeld waren door de ziekte, nam het de aftakeling toe met maar liefst 125%.
Ook de studie naar vitamine D in relatie tot Alzheimer leverde soortgelijke resultaten op: 69% snellere aftakeling tegen 122% snellere aftakeling bij de ernstig zieken.

10. Vermijdt suiker
Mensen die gezondheid zijn maar die wel een hoge bloedsuikerspiegel hebben, zijn vele malen vatbaarder voor geheugenproblemen, volgens een recente studie die in Neurology werd gepubliceerd (Kerti et al., 2013). Dit is overigens niet het eerste onderzoek dat een verhoogd glucoseniveau (en mensen die problemen hebben met het absorberen van glucose) in verband brengt met een kleinere breinstructuur (nauwkeuriger: een kleinere hippocampus). Diverse studies hebben aangetoond dat mensen met diabetes type 2 en mensen die problemen hebben met de opname van glucose relatief vaker dement raken of Alzheimer krijgen.
De auteurs van dit onderzoek stellen dat suiker wellicht een vergiftigende werking op het brein heeft, en dan met name voor het gebied waarin het geheugen zich bevindt:
“Directe giftige effecten van glucose op neuronale structuren omvatten verstoringen van de intracellulaire tweede boodschapper wegen (vrij vertaald van second messenger system), onevenwichtigheid in de voortplanting en opruiming van reactieve zuurstofsoorten (ROS) en glycosilering van functionele en structurele proteïnen in het brein.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s