PSYCHE | De terugslag van het positieve mantra


Via Rebloggy

Via Rebloggy

Volgens vele psychologische doe-het-zelf boeken is het een simpel en doeltreffend idee: het zo veel mogelijk herhalen dat je leuk, lief of aardig bent, moet je uiteindelijk ook leuker, liever en aardiger maken. Volgens onderzoek is het echter zo dat deze uitspraak lang niet voor iedereen geldt. Bovendien kan dit voor sommige mensen een heftige terugslag betekenen (Wood et al., 2009).

De Canadese psychologe Joanne V. Wood en haar collega’s hebben onderzocht wat de effecten zijn van wat zij ‘positieve zelf-bevestiging’ noemen.
Allereerst wilden zij vaststellen hoeveel mensen dit soort uitspraken doen. Daarna was het doel om vast te stellen wat het effect van deze zelf-bevestigende uitspraken nu daadwerkelijk is op het zelfvertrouwen van mensen.

Een enquête gehouden bij 249 examenkandidaten leerde dat vrijwel alle personen dit soort uitspraken af en toe doen. Tijdens stressvolle periodes doen zij dit nog veel vaker.

De volgende stap was het meten van het zelfvertrouwen van de deelnemers voor- en nadat zij een positieve uitspraak (‘Ik ben een beminnelijk persoon’) over zichzelf deden. Zij die al met een stevige dosis zelfvertrouwen aan de test begonnen voelden zich na de test nog wat beter. Maar zij die met weinig zelfvertrouwen aan de test deelnamen, leek het mantra een tegendraads effect te hebben. Bij de meesten van hen was het zelfvertrouwen verder afgenomen.

De meest waarschijnlijke verklaring hiervoor schuilt in het feit dat de geest zich niet zo makkelijk in de luren laat leggen. Hoe overtuigend iemand met weinig zelfvertrouwen zichzelf ook verteld dat hij/zij een geweldig persoon, de kans is groot dat dit (onbewust) tegenstrijdige gedachten teweegbrengt. Dit leidt onherroepelijk tot een verminderd zelfvertrouwen.

De onderzoekers concluderen:
“Dwangbevelen tot positieve zelfrelativering zijn doordrongen in de westerse samenleving. Doe-het-zelf boeken, televisieprogramma’s en het advies van familie en vrienden om altijd maar positief te denken zijn de adagia wanneer mensen ongelukkig zijn. Echter, de huidige resultaten tonen aan dat positieve zelf-bevestiging niet alleen niet werkt, maar dat het zelfs schadelijke gevolgen kan hebben.”
“Zulke bizarre en onredelijke verklaringen worden vaak aangedragen door doe-het-zelf boeken en huis-tuin-en-keuken psychologen. Dit onderzoek toont aan dat mensen met weinig zelfvertrouwen, de doelgroep van deze doe-het-zelf psychologie, er doorgaans niet op vooruit zullen gaan”.

In plaats van jezelf op te monteren en daarmee dieper in de put te geraken, kun je beter beginnen met zelfacceptatie.

7 gedachtes over “PSYCHE | De terugslag van het positieve mantra

  1. Ik bezocht psychologische sessies maar het heeft mij niet geholpen. Het heeft mij geld gekost. Zelfacceptatie nee hoor. Ik werd uitgenodigd naar de kerk en daar leerde ik God kennen die liefde is. Ik heb genezing ontvangen en gaat hartstikke goed. Vr. gr. Patricia.

    Hoe denk je over God die liefde is en mensen aan zelfacceptatie wil helpen?

    • Erg vervelend dat het jou veel geld kostte en niets heeft gebracht. Dat kan inderdaad zo zijn. Er is geen één waarheid die iedereen soelaas brengt voor hetzelfde probleem. Zo werkt de wereld niet. En voor hen die in God geloven: zo heeft hij/zij ons niet geschapen.

      Hoe ik over God denk? Ik geloof niet in een scheppende God. Ik geloof niet in een God die mensen vrije wil geeft en ze vervolgens vertelt dat ze hem moeten aanbidden en zijn regels moeten volgen omdat ze anders zullen branden in de hel. Ik geloof niet in een religie die stelt dat wat zij geloven DE waarheid is, en niet anders. Ik geloof wél in een open geest, in vrij denken, in individuele geloofsbelijdenis.

      Zo is er geen vastomlijnde aanpak voor psychologische problemen die voor alle mensen werkt, net zo min dat er een vastomlijnde religie (en God) is die werkt voor alle mensen.

      Ik geloof dat God liefde is (dat is, wanneer God daadwerkelijk bestaat). Dat God mensen aan zelfacceptatie wil helpen geloof ik niet. Niet vanwege de tien geboden, niet vanwege de hel en niet vanwege de monsterlijkheden die mensen vervolmaken uit naam van Hem (welke religie dan ook).
      Ik houd mij vast aan feiten, experimenten, aan oorzaak en verband, aan actie is reactie.

      Blind geloof is dom geloof, en dat is wat iedere God van je vraagt.

      • Weet je waar je het over hebt Dennis. God is Geest en de mens hoort het weer in orde te maken met God. Jezus is voor jouw ongerechtigheden en zonden aan het kruis gestorven. Ik weet wat de dingen inhouden waarmee je zich bent. Het is jouw leven aan het vernietigen. Het leven is zwart of wit in deze zondige wereld. Het is jou keuze. Ik wens je Godszegen en Zijn genade over je leven toe. Vr. Groet Patricia Jezus houdt van je.

      • Hi Patricia,
        Leuk dat je zegt dingen te weten over mijn leven (of de dingen die mijn leven vernietigen). Dat is precies mijn probleem met religie. Het monopolie op de waarheid. Zo is het, en niet anders. Religie kan zoiets moois zijn, maar wordt door de meeste mensen misbruikt, verpest en verkeerd geinterpreteerd.

        Ik ben blij voor je dat religie voor jou heeft gewerkt, dat je vrede en liefde hebt gevonden. Dat is wat ik alle mensen op deze aarde wens. Maar vergeet niet dat niet iedereen dit bereikt door middel van God. Jezus is gestorven voor onze zonden op het kruis, en als er niemand zou zondigen is Jezus voor niets gestorven.

        Dat wil ik hem niet aan doen.

        Ga uit van je eigen kracht, je eigen denkvermogen, de vrije wil die je hebt.

        Ik wens je het allerbeste toe.

        PS. Mijn artikelen zijn niet direct geschreven vanuit eigen ervaringen. Ik denk dat je de inhoud van het artikel per abuis vereenzelvigt met problemen die ik zou hebben. Ik probeer mijn kennis te delen met andere mensen die er wellicht profijt van kunnen hebben. Niet iedere romancier beschrijft mensen en gebeurtenissen uit zijn eigen leven.

  2. Zelfacceptatie of respect hebben voor jezelf dat is belangrijk. Je mag nog zoveel gevoelsmatige woorden naar jezelf richten als je het niet accepteren kan zal of zullen de woorden niet aankomen in gevoel. Dan moet er maar iets heel klein gebeuren en hopa daar ga je en nog dieper dan voorheen.

    Interessante tekst Dennis. 😉

    • Het is dus inderdaad zo dat positief bedoelde woorden niet altijd die uitwerking hebben. Inderdaad tref je doel door jezelf te accepteren, hetgeen een positiever resultaat zal hebben.
      Dank u zeer voor het mooie compliment 🙂

      • Velen vergeten eigenlijk te luisteren naar hun zelf. Dat maakt dat ze positieve woorden naar hen gaan geven, maar eigenlijk niet gemeend zijn en dus ook net tot het gevoel aankomen.
        Daar komt nog bij als jezelf leuke woorden geeft en er komt een situatie op dat moment waar je op gevoel genomen wordt kan je heel diep vallen en waar zijn dan die woorden voor geweest he!

        Compliment komt uit mijn Belgisch hart 🙂

Geef een reactie

