REVIEW: Le Le – Partytime

Vrijdag 16 maart verscheen het langverwachte album van Le Le, genaamd Partytime. Het vorige album, Flag, was een groot succes. Het bewees eens te meer de veelzijdigheid van rapper Faberyayo (Pepijn Lanen), die daarmee wel een zekere last op zijn schouders mee nam naar het volgende album. Is het de drie bandleden gelukt om ook van Partytime een succesvol en origineel album te maken, of vallen zij in herhaling?

Het vorige album stond bol van de grappige teksten in voornamelijk het Frans en Duits. Maar dat is een trucje dat heel snel kan gaan vervelen. Daarom is hij op Partytime te horen in het Engels en het Nederlands. Faberyayo zegt hierover in een interview met 3voor12: “Het Duits en Frans is op. Dat was wat ik kon. Sowieso staan er op de nieuwe plaat meer tracks die de radio kunnen halen. Het is niet meer zo’n rariteitenkabinet. Ga maar uit van extra veel platina hitsingles.”

De drie bandleden van Le Le.

Ook Partytime is weer het kindje van drie vaders. Piet Parra en Rimer London zijn opnieuw verantwoordelijk voor de producties. Pepijn Lanen aka Faberyayo rapt en croont de plaat vol. Faberyayo: “Eigenlijk zou Marble (EP, 2009) al een nieuw album zijn. Maar dat voelde toen niet als een afgerond geheel. Toen waren we begin 2010 vrijwel klaar, maar kreeg De Jeugd voorrang. Daarna was wel even de wind uit de zeilen wat betreft motivatie. De laatste maanden hebben we er weer veel tijd in gestoken en nu zijn we echt tevreden. Partytime hoeft alleen nog maar gemasterd te worden.”

Faberyayo vertelt dat Piet Parra ook nu weer gaat experimenteren met live illustraties. “Hij is druk bezig met nieuwe ideeën. Piet gaat het nu weer iets anders aanpakken. Tijdens Noorderslag kun je er voor het eerst wat van zien.” Verder wil de mc nog even niets loslaten over de liveshow.

De eerste single, Neen (zie de videoclip onder aan het artikel), is gelijk een flinke knaller. In drieënhalve minuut worden de do’s en don’ts voor 2012 op een rijtje gezet. Maar wat is er nou mis met Goudkuipje? “Ach, niet zo veel. Het is toch wel de belichaming van middelmatigheid. Laten we kaasresten samensmelten met wat emulgatoren en op ons brood smeren. Alsof er niets te kiezen is in het leven. Ik richt me misschien een beetje op de onwil van mensen om meer te wensen van het leven; het allemaal wel prima vinden. Maar uiteindelijk is het ook maar een liedje van iemand die veel binnen zit en maar weinig van de wereld snapt hoor.”

Partytime

Le Le - Partytime albumcover

Wat kan er inhoudelijk over het album gezegd worden? Partytime opent met het laidback, ongeveer twee minuten durende We Come To Play. Hier geeft Faberyayo alvast een voorproefje van wat we tekstueel kunnen verwachten van hem. Randomness rappen lijkt een uitstekende manier om zijn stijl van rappen te omschrijven. Hij gebruikt willekeurige woorden, maar weet het geheel op aangename wijze, enerzijds door zijn stem en anderzijds door zijn uitspraak, aan elkaar te rijgen.

Dan volgen enkele nummers die zonder twijfel deze zomer in de hitlijsten gaan verschijnen. Normal is een uiterst aanstekelijk nummer, waarvan de melodie, tekst en refrein direct vastgrijpen in je geheugen. Na enkele keren beluisteren is het niet mogelijk om de neiging tot meezingen te onderdrukken. En Pierre, de derde track, heeft qua melodie alles in zich om ook een hit te worden. Tekstueel gaan we terug naar de eerste track, We Come To Play. Ook hier krijg je het gevoel dat Faberyayo met willekeurige woorden strooit, maar de rode draad wordt zichtbaar als het refrein inzet.

Pearl Necklace zou niet misstaan in welke loungeclub dan ook en is een heerlijk, laidback nummer. In Damien worden de registers van de synthesizer flink opengetrokken. En het is in dit nummer dat de zang van Faberyayo, bijgestaan door de willekeur aan elektronische geluiden, uitstekend tot zijn recht komt. In Crazy Shaped Lady is het niet Faberyayo die de zang doet, en dat is te horen. Begeleidt door een vrij simpele synthesizer riff is het voor dit nummer belangrijk dat een goede zanger dit zingt, en dat gebeurt dan ook. Dit nummer behoort ook tot het beste wat Partytime te bieden heeft. Dit is een van de twee nummers waarvan ik met zekerheid durf te zeggen dat ze werkelijke hitpotentie hebben.

In Drunken Cigarettes krijg je precies waarmee het nummer begint: een beat en melodie die maar niet op gang lijken te komen. Maar het is die keuze van de drie heren die maakt dat het werkt, ook omdat het nummer langzaam naar een climax toewerkt. De uptempo beat van Neen, de achtste track, doet denken aan enkele nummers van de Jeugd Van Tegenwoordig van hun laatste twee albums. Ook hier gebruikt Faberyayo het uiterst succesvolle idee van willekeurige woorden die toch weer samen gebracht worden in het refrein (wat wel en niet te doen in 2012). Het is een truc die voor meerdere albums zou gaan vervelen, net als bij het vorige album zijn gebruik van het Frans en het Duits, maar die bij ieder nummer op dit album uitstekend werken.

Daarna volgen nummers die muzikaal iets minder geslaagd zijn, op Komkommers en Scary Sweaters. De muzikaal minderwaardige nummers (Sexual Hair, Morning Drinks, Denise) doen eigenlijk niet heel veel onder voor de andere nummers, maar omdat er enkele tracks opstaan die zo ongelooflijk goed zijn, steekt alles wat daar niet aan kan tippen al snel wat flets af.

Al met al is Partytime een bijzonder goed album. Faberyayo lijkt een zoveelste succesvolle samenwerking te zijn aangegaan, waardoor hij nu met een aantal genres uitstekend uit de voeten kan. Partytime is het beste album van Le Le tot nu toe, en een van de beste albums waar Faberyayo een bijdrage aan heeft geleverd. Het is maar te hopen dat het nog heel lang Partytime blijft Faberyayo, en voor Le Le.

Klik hier voor een uitgebreid interview met de drie mannen van Le Le.

Bron: 3voor12