Chad Harbach – De Kunst van het Veldspel


Omslag van De Kunst van het Veldspel

De totstandkoming van het boek De Kunst van het Veldspel in minstens zo bijzonder als het boek zelf. Chad Harbach kreeg, na jaren van schrijven, ploeteren en proberen het duizelingwekkende bedrag van 665.000 dollar voor zijn boek, en op dit moment is hij de hottest kid in literature.

Het ontstaan van het boek begon bij de oprichting van het literaire tijdschrift N+1. Het was een aanklacht tegen de heersende literaire tijdschriften die op dat moment op de markt werden aangeboden. N+1 wilde vernieuwen, wilde schrijvers alle ruimte geven om zich te ontwikkelen en wilde de ruimte bieden aan talenten zodat ze op het platform dat N+1 hen bood konden laten zien wat ze nu werkelijk konden.

Harbach richtte het tijdschrift op met twee andere vrienden, Keith Gessen en Mark Greif. Samen besloten ze om niet alleen een revolutionair tijdschrift te starten, maar ook om de toegangswegen tot de literatuur daadwerkelijk met eigen voeten te betreden. Al snel hadden Harbachs vrienden succes: Gessen en Greif mochten allebei na enkele jaren hun eerste boek publiceren.

In die tijd was Harbach al begonnen aan wat later De Kunst van het Veldspel zou worden. Maar het lukte Harbach op de een of andere manier maar niet om de woorden en de zinnen zoals hij het voor zich zag op papier te krijgen. Het zou hem uiteindelijk bijna tien jaar kosten om het boek af te ronden.

Maar toen de doorbraak eenmaal kwam met zijn debuutroman was het succes vele malen groter dan hij verwacht had. Hij werd bij alle talkshows (radio en televisie) uitgenodigd en in tientallen landen verscheen zijn boek op 1 van de literatuurlijsten (of zou die plek binnen een week na uitgifte innemen).

Maar is het boek nu werkelijk zo goed als de hype die erom heen hangt?

Chad Harbach is momenteel de literaire sensatie van Amerika en het is duidelijk waarom. Zijn debuutroman De Kunst van het Veldspel (The Art of Fielding) is een echt meesterwerk, en deze combinatie –van debuut en meesterwerk – is zeldzaam. Honkbal speelt een belangrijke rol in de roman, is en toch is het geen honkbalroman. Je hoeft dan ook geen enkele affiniteit te hebben met honkbal om uren te kunnen genieten van dit boek.

Met grote sprongen karakteriseert Hadbach de belangrijkste personages en hun onderlinge spanningen. Dit is echter geen punt van kritiek: de eerste pagina’s zijn een uitstekende inleiding op de problematiek van de hoofdpersonen later in het verhaal. Die problematiek wordt later uitgewerkt, waardoor de personages diepte krijgen. De wisselingen van perspectief zijn bijzonder goed geschreven, waardoor je niet steeds weer terug hoeft te bladeren om te kijken wie wat zei en wie wat dacht.

En dat is de kracht van Harbach. Hij weet de personages zo levendig en zo echt te maken, dat je intens met ze gaat meeleven. Doordat de personages zo’n diepgang krijgen, leest dit boek veel sneller weg dan je op voorhand had gedacht van de lijvige roman. Waar, bijvoorbeeld, Dan Brown er meester in is om goedkope, simpele boeken te schrijven die met een sneltreinvaart twee uur uit je leven halen, zo heeft Harbach een debuutroman geschreven die ook enkele uren uit je leven haalt. Maar die uren waren zo goed, dat je blijft verlangen naar meer van hetzelfde. Op het moment dat je het boek dicht doet voelt het alsof je uit een wereld wordt gerukt die de jouwe is geworden.

Dat is werkelijk het enige minpunt dat ik kon bedenken aangaande dit boek: er zal een moment komen dat je het dicht moet doen. En als dat het enige kritiekpunt is dat ik kan aandragen, dan kan ik met recht zeggen: Harbach heeft een debuutroman geschreven die zonder twijfel de tand des tijds zal doorstaan.

Op het einde schrijft Harbach het volgende met betrekking tot zijn vijf hoofdpersonages, die allen grote veranderingen in hun leven tegemoet zien: “Everbody suffered. The key was to choose the form of your suffering.” Onze vorm van lijden, is dat we toch echt dit boek een keer dicht moeten doen.

Het verhaal
Westish College, een kleinschalige universiteit aan de oever van Lake Michigan. De jonge, getalenteerde honkballer Henry Skrimshander is voorbestemd om een ster te worden. Maar wanneer tijdens een wedstrijd een routineworp van zijn hand verkeerd uitvalt, nemen vijf levens een andere wending. Henry’s groeiende gebrek aan zelfvertrouwen lijkt zijn veelbelovende toekomst te ruïneren. Het hoofd van de universiteit, de eeuwige vrijgezel Guert Affenlight, wordt onverwacht verliefd. Owen Dunne, Henry’s homoseksuele kamergenoot, raakt verwikkeld in een gevaarlijke affaire. Mike Schwartz, de aanvoerder van het honkbalteam en Henry’s beste vriend, beseft dat zijn carrière in gevaar komt als hij Henry blijft steunen. En Pella Affenlight, Guerts dochter, keert na een mislukt huwelijk terug naar Westish, vastberaden een nieuw leven te beginnen.
Tijdens het honkbalseizoen ontstaan nieuwe relaties tussen deze vijf onvergetelijke personages die elkaar uiteindelijk helpen hun weg te vinden. De kunst van het veldspel is een intelligente, warme roman over ambitie, familie, vriendschap en liefde en is de gedroomde entree van een groot schrijver.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s